Süper Gıda

Süper gıda mı?

Beslenmeye bir bilim alanı olarak bakarsak, süper gıda diye bir kavramın varlığı tartışılabilir. Bilim nitelendirme, tanımlama, sınırlarını belirleme üzerinde kurulu olduğundan hangi gıdalara “süper” dememiz gerektiği konusunda bilimin bize an itibariyle pek yol gösterebileceğini düşünmüyoruz. Bu terim, beslenmede yeni yönelimleri etkilemek ve bu neviden ürünleri pazarlamak amacıyla uyduruldu deseler inanabilirsiniz. Belki uydurmak fiili sizde hoş düşünceler üretmiyordur. O zaman çok ama çok kibarca “önerildi” kelimesiyle yer değiştiriniz.

Gıda endüstrisi, sağlığı olumlu yönde etkileme kapasitesi olduğu varsayılan, mevcut sağlık durumunu belirgin biçimde birey lehine değiştirmeye yardımcı olan gıdaları “süper gıda” etiketiyle lanse ediyor. Tam da bu noktada “gıda endüstrisi” diye organize bir yaşam formu mu var diye sorduğunuzu hayal eder gibiyiz. Yok elbette ve fakat tüketenler de üretenler de bir şeylere “yeni” demekten fayda sağladıklarını düşünüyorlar.

Pek çok yiyecek süper olarak tanımlanabilse de, sağlıklılık halini korumak ve/veya geliştirmek adına tüm soru ve sorunların çözümü sıfatını haiz mucizevi bir gıda olmadığını
anlamak önemlidir.

Ancak “süper gıda” terimi yakın zamanda insanlığı hiçbir yere ulaştırmayacak gibi görünse de, bazı sağlıklı seçeneklere daha yakından bakmaya değer olabilir.

Bu arada yazmadan geçmeyelim. Gıdaların toplanma, saklanma ve işlenme/hazırlanma yöntemleri besleyicilik kapasitelerini belirleyici biçimde etkiler. Beslenme bir bilim alanıdır. Mutfak faaliyetleri için “sanat” dense de bilim “moleküler aşçılık” gibi isimlendirmelerle eski dilde “matbah” dediğimiz yere çoktan girdi.

İşte size saygın süper gıda unvanına layık olabilecek 15 yiyecek veya gıda grubu.

1. Ispanak, pazı, pancar yaprağı gibi koyu yeşil yapraklı gıdalar (“keyıl” diye okunan “kale” olarak yazılan ama ülkemizde çok sınırlı olan arkadaşı da saymadan geçmeyelim).

2. Ahududu, frambuaz, yaban mersini, çilek, dağ çileği, karadut, böğürtlen gibi koyu kırmızı-mor meyveler

3. Yeşilçay

4. Tavuk yumurtası

5. Bakliyat

6. Kabuklu yemişler

7. Yoğurt

8. Sarımsak

9. Zeytinyağı

10. Zencefil

11. Zerdeçal

12. Somon

13. Avokado

14. Tatlı patates

15. Mantarlar